Monday, 7 April 2025

STESEN KERETA API DIRAJA KELANTAN

 
Stesen Kereta Api Wakaf Bharu pernah mendapat gelaran Stesen Kereta Api Diraja Kelantan kerana ia digunakan oleh Sultan Kelantan untuk ke Kuala Lumpur ketika Sultan Yahya Petra ibni Sultan Ibrahim Petra menjadi Yang Di-Pertuan Agong keenam (21 September 1975 - 29 Mac 1979). 

Keadaan sekeliling stesen dipersiapkan dengan segala keperluan untuk membawa baginda dari Istana Kelantan melalui stesen Wakaf Bharu hingga ke Kuala Lumpur.
 
Antara keperluan yang Keretaapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bawa melalui Stesen Wakaf Bharu ialah makanan dan keperluan baginda ke Istana Negara.
 
Malah KTMB bertanggungjawab membawa air keperluan baginda dari perigi di Istana Kelantan ke Istana Negara. KTMB akan menghantar keperluan tersebut sekurang-kurangnya dua minggu sekali.
 
Perkhidmatan kereta api diraja turut digunakan oleh Sultan Ismail Petra ibni Sultan Yahya Petra untuk urusan rasmi di Kuala Lumpur.
 
Untuk memenuhi status stesen kereta api diraja, Stesen Wakaf Bharu diubah suai bagi kegunaan Sultan Kelantan dan antara pengubahsuaian yang dilakukan ialah mengubah bilik VVIP seperti menjadi bilik diraja dengan menggunakan hiasan dalaman Istana Kelantan.
 
Kalau baginda Sultan ingin berangkat ke Kuala Lumpur dan menggunakan Stesen Wakaf Bharu, maka pihak KTMB akan mengubah suai bilik VVIP seperti meletakkan permaidani merah manakala segala hiasan bilik akan diuruskan oleh pihak Istana.
 
Dengan kekerapan penggunaan kereta api sebagai pengangkutan utama pada masa lepas oleh Sultan Kelantan, KTMB telah mengubah suai sebuah gerabak khas yang digelar ‘SK 1’ dengan mengambil kira sentuhan dan hiasan dalaman oleh Baginda Sultan Ismail Petra dan Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid pada ketika itu.
 
Segala urusan hiasan dalaman diserahkan kepada Sultan Kelantan untuk memberi sentuhan terhadap gerabak itu mengikut cita rasa baginda, manakala ruang santapan ala istana disediakan di atas gerabak bagi memastikan Baginda Sultan berada dalam keadaan selesa.
 
“Koc SK 1 ini adalah gerabak khas tetapi ia tetap melalui perjalanan bersama-sama rakyat jelata yang lain cuma gerabak ini diubah suai khas untuk baginda Sultan dan keluarga.
 
Disebabkan keistimewaan koc SK 1 ini maka KTMB telah membina koc SK 2 bagi memberi penghormatan kepada sultan-sultan yang ada di negara ini untuk menggunakan perkhidmatan kereta api untuk tujuan rasmi.
 
Antara kelebihan koc ini ialah ruang makan ala santapan diraja seolah-olah berada di Balairung Seri walaupun berada di atas kereta api.
 
Sebenarnya, perkhidmatan kereta api mempunyai banyak sejarahnya yang tersendiri apabila ia menjadi pengangkutan rasmi Yang Di-Pertuan Agong yang pertama, Tuanku Abdul Rahman ibni Tuanku Muhammad untuk ke Istana Negara dan kereta api juga adalah perkhidmatan yang membawa pulang baginda dari Istana negara.
 
Stesen Wakaf Bharu yang ada sekarang adalah stesen baru yang mula digunakan pada Febuari 2009, menggantikan stesen lama yang kedudukannya setentang dengan stesen lama yang mula beroperasi sejak 1965.


No comments:

Post a Comment