Wednesday, 30 May 2018

CARA AWET MUDA PALING BERKESAN DAN JIMAT

Seorang pakar dari Amerika Syarikat, telah menghimpun hasil pengamatan dan penelitian para ilmuwan berbagai negara, lalu menghimpunnya dalam sebuah buku Why Fast iaitu berbagai hikmah puasa, antara lain:
- Berasa lebih baik secara fizikal dan mental.
- Berasa lebih muda.
- Mmembersihkan badan
- Mmenurunkan tekanan darah dan kadar lemak
- Lebih mampu mengendalikan seks.
- Membuat badan sihat dengan sendirinya.
- Mengendurkan ketegangan jiwa).
- Menajamkan fungsi sense.
- Memperolehi kemampuan mengendalikan diri sendiri.
- Memperlambat proses penuaan).

Pengarah Bahagian Diet di Moscow, Dr Yuri Nikolayev menjelaskan amalan berlapar menjadikan seseorang awet muda. Katanya: "Menurut pendapat anda, apakah penemuan terpenting pada abad ini? Jam radioaktif? Bom exoset? Menurut pendapat saya, penemuan terbesar dalam abad ini ialah kemampuan seseorang membuat dirinya tetap awet muda secara fizikal, mental dan spiritual, melalui berlapar yang sederhana."

Pengarah Lembaga Makanan Sihat “Fultonia” di Amerika Syarikat, Alvenia M. Fulton  menyatakan bahawa berlapar adalah cara terbaik untuk proses kecantikan wanita secara semulajadi. Berlapar menghasilkan kelembutan pesona dan daya pikat. Berlapar menormalkan fungsi-fungsi kewanitaan dan membentuk kembali keindahan tubuh.

Elson M. Haas M.D. Direktor Medical Centre of Marin mengatakan dalam puasa merupakan bahagian dari trilogy nutrision, balancing, building( toning). Elson percaya bahwa puasa adalah bahagian yang hilang “missing link” dalam diet di dunia barat. 

Kebanyakan orang di Barat terlalu banyak makan, makan dengan protein yang berlebihan dan lemak yang berlebihan. Sehingga ia menyarankan agar orang lain mulai mengatur makanannya agar lebih seimbang dan mulai berpuasa, kerana puasa bermanfaat sebagai: purifikasi, peremajaan, istirahat pada organ pencernaan, anti aging, mengurangi alergi, mengurangi berat badan, mengawal mental dan emosi, perubahan kebiasaan dari kebiasaan makan yang buruk menjadi lebih seimbang dan lebih terkawall, meningkatkan daya tahan tubuh.

Puasa dapat mengubati penyakit seperti Influeza, bronkitis, diare, konstipasi, alergi makanan, asma, aterosklerosis, penyakit jantung koroner, hipertensi, diabetes, obesitas, kanker, epilepsi, sakit pada punggung, sakit mental, angina pectoris (sakit dada kerana jantung), panas dan insomnia.

Dengan keutamaan puasa, glikogen dalam tubuh mengalami peremajaan, memompa gerakan lemak yang tersimpan, sehingga menghasilkan energi yang lebih meningkat.

Sejak zaman dulu puasa dipakai sebagai pengubatan yang terbaik seperti kata Plato bahwa puasa adalah untuk mengubati sakit fizikal dan mental. Philippus Paracelsus mengatakan bahwa “Fasting is the greatest remedy the physician within!”

Puasa sudah diakui menjadi penyembuh terhebat dalam menangani penyakit, bahkan di Amerika ada pusat puasa yang diberi nama “Fasting Center International, Inc”,

No comments:

Post a Comment