Jambatan Kereta Api Guillemard yang merentasi Sungai Kelantan
telah menjadi sasaran tentera British pada kempen Perang Dunia Kedua. Tindakan
meletupkan atau memusnahkan jambatan itu dilakukan bagi melengahkan kemaraan
tentera Jepun ke selatan setelah mendarat di Pantai Sabak dan kawasan
sekitarnya pada pagi 8 Disember 1941.
Letupan jambatan kereta api itu telah dilakukan setelah
kereta api yang membawa pegawai British dan ahli keluarga melepasinya.
Pemusnahan Jambatan Kereta Api Guillemard dilihat penting
kerana jambatan itu dan landasan kereta api berkemungkinan akan digunakan oleh
tentera Jepun sebagai paksi serangan pasukan yang mendarat di Kota Bharu menuju
ke selatan.
Akibat letupan bahan peledak dipasang tentera British,
sebahagian jambatan tersebut telah runtuh dan terbenam di dasar Sungai
Kelantan. Ketika proses membina kembali jambatan tersebut selepas Perang Dunia
Kedua tamat, runtuhan besi itu terus dibiarkan terbenam tanpa dinaikkan kembali.
Namun, sejarahnya berubah pada tahun 2024, ketika Kelantan
menempuh separuh pertama tahun 2024 dengan kemarau yang panjang dan luar biasa.
Air Sungai Kelantan telah turun pada paras terendah sehingga timbul banyak
beting pasir.
Di Kursia Baru, air sungai yang cetek telah menampakkan
sebahagian besar sisa serpihan besi Jambatan Kereta Api Guillemard yang
diletupkan pda 9 dan 12 Disember 1941.
Prihatin dengan keadaan serta peluang yang amat jarang ini,
dan kebetulan pada 2024 adalah tahun ke-100 semejak perasmian jambatan
tersebut (10 Julai 1924), Majlis Daerah
Tanah Merah (MDTM) dengan mandat Mesyuarat Penuh MDTM Bilangan 4 Tahun 2024,
telah memutuskan satu langkah proaktif demi pemuliharaan warisan yang tidak
ternilai itu.
Berbekal keizinan, sokongan dan kerjasama daripada
Perbadanan Aset Keretapi (RAC) dan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), pelawan
kerjasama telah dipanjangkan kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat Daerah Tanah
Merah, Angkatan Pertahanan Awam (APM) Daerah Tanah Merah, dan Skuadron Ketujuh
Rejimen Askar Jurutera Diraja (RAJD) dari Briged Kelapan Infantri (8 Briged).
Setiap pihak menyambut baik usaha ini dan gerak kerja rasmi
telah dimulakan pada 20 Jun 2024 dengan mesyuarat Penyelaras diikuti siri
pemeriksaan dan perbincangan di tapak
pada 3 Julai 2024 dan 8 Julai 2024.
Operasi telah digerakkan pada 11 Julai 2024 dalam cuaca yang
baik, namun agak mencabar. Hujan di hulu pada malam sebelumnya telah
menyebabkan aliran air deras dan aras air sedikit meninggi.
Serpihan pertama yang cuba dianggat setelah berjaya dipotong
telah jatuh dan tersangkut pula di dasar sungai seperti sauh dilabuh dan gagal
ditarik dengan kren.
Setelah seharian berhempas pulas, serpihan pertama sebarat
800 kilogram sepanjang lebih 4 meter akhirnya berjaya dinaikkan dengan bantuan
kabel dari atas jambatan. Apabila serpihan seterusnya cuba dinaikkan, kren gagal
menarik dari jauh kerana tiada medium apungan.
Operasi terpaksa ditangguh dan potun khas terpaksa dibina.
Operasi disambung semula pada 17 Julai 2024. dua hari sebelum hari ulang tahun
ke-100 jambatan.
Akhirnya, berkat usaha gigih dan kerjasama rapat sekalian
warga kerja KTMB, Bomba, APM dan ATM, serpihan utama seberat 5000 kilogram
sepanjang 6.7 meter akhirnya berjaya juga didaratkan ke tebing setelah 85 tahun
terbenam di dasar sungai.
Serpihan lain yang hampir serupa telah dikekalkan di lokasi
itu sebagai ketandaan peringatan kejadian. Kedua-dua serpihan ini kini diberi
nafas baharu telah ditempatkan kembali sebagai sebuah monumen dan memorial yang
dibina di tebing sungai, berdekatan jambatan tersebut.
Kawasan tersebut kini dimajukan sebagai satu taman yang
dikenali Guillemard View menjadi "muzium" terbuka yang menceritakan
tentang sejarah panjang Jambatan Kereta Api Guillemard. Ia menjadi tumpuan
penduduk untuk menikmati pemandangan jambatan yang berdiri teguh dan masih
gunakan, serta Sungai Kelantan yang menarik.
Bahagian yang masih di tempat asal
No comments:
Post a Comment