Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) telah memasang alat semboyan
pertama di Stesen Kotasas, Pahang. Kejayaan itu sebagai tanda permulaan rasmi
kerja kejuruteraan komunikasi, isyarat dan maklumat. Pemasangan sistem penuh
akan dilakukan secara berperingkat-peringkat.
Dalam pengendalian perkhidmatan kereta api, selain kepala
kereta api (lokomotif) dan gerabak penumpang, landasan dan stesen, satu
keperluan penting ialah alat semboyan.
Semboyan, atau dalam bahasa lain disebut isyarat, merupakan
alat komunikasi penting dalam operasi kereta api. Ia digunakan untuk memberi
kebenaran kepada sesebuah tren memasuki atau melalui laluan tertentu,
memastikan perjalanan berjalan lancar dan mengelakkan sebarang insiden di
antara tren.
Setiap isyarat dalam memastikan keselamatan dan ketertiban
perjalanan kita.
Pada awal dahulu, antara alat semboyan terawal adalah
penggunaan lampu semboyan tangan. Ia menggunakan minyak tanah sebagai bahan
bakar dan perlu sentiasa ditambah. Lampu itu dikawal oleh ketua stesen,
pengawal kereta api dan panjaga pagar lintasan rata dari tahun 1920-an sehingga
1990.
Alat komunikasi lain ialah isyarat bilah yang diletakkan di
sesuatu laluan landasan kereta api sebagai tanda kebenaran melaluinya apabila
bilah diturunkan. Jika bilah dalam keadaan melintang, bermakna kereta api tidak
dibenarkan memasuki laluan tersebut. Isyarat bilah itu dikendalikan secara
manual, diturun atau dinaikkan melalui pusat kawalan.
Sekarang ini, lampu isyarat seperti yang terdapat di simpang
jalan raya digunakan. Ia diuruskan cara moden dan lebih cekap.
No comments:
Post a Comment