Thursday 30 January 2020

BUKA MINDA UNTUK CIPTA KEJAYAAN


Semua orang sudah pasti impikan kejayaan dalam apa jua usaha yang dilakukan. Kejayaan memberi keuntungan, kebaikan, kesenangan, kemegahan dan perkara yang diingini dalam kehidupan ini.

Kejayaan tidak dapat dicapai dengan mudah, melainkan setelah melalui usaha yang sepadan dengannya. Satu perkara yang perlu dilakukan untuk mencapai kejayaan ialah perlu berfikir dengan bijaksana dan melakukan usaha yang terbaik dalam semua aspek yang berkaitan. 

Minda (akal) perlu dibuka seluas-luasnya untuk menerima perkara baru yang boleh membantu mencapai kejayaan yang diharapkan. Pada masa yang sama, kita perlu bersedia melakukan perkara luar biasa untuk kejayaan luar biasa. 

Kata seorang pujangga: “Orang yang berminda kecil membicarakan mengenai orang lain; orang yang berminda sederhana membicarakan mengenai peristiwa dan kejadian; dan orang yang berminda besar membicarakan mengenai idea dan keilmuan.”

Berfikir ialah setiap perkembangan dalam idea, pengetahuan dan pengalaman yang tercetus dalam fikiran. Proses itu mungkin berlaku secara spontan dan kadangkala memerlukan satu dorongan yang kuat untuk memulakan satu proses berfikir. 

Kebolehan berfikir terbaik ialah dapat menyelesaikan masalah, menemui kaedah, mendapat petunjuk, memperoleh kebenaran atau melahirkan perkara baru. Tidak semua orang mampu berfikir dengan baik disebabkan kurang pengalaman dan tidak memahami kaedah pemikiran yang sebenar.

Biasanya banyak orang menganggap berfikir satu proses biasa yang dilakukan setiap masa. Itu satu anggapan yang salah. Sebenarnya proses berfikir memerlukan satu kemahiran untuk berkesan melahirkan satu keputusan yang baik.   

Berfikir memerlukan gerakan minda untuk mencetuskan sesuatu dalam fikiran. Sebab itu ia dipanggil daya berfikir, yakni satu kekuatan diperlukan untuk menghasilkan keputusan hasil berfikir itu. Keputusan hasil berfikir berbeza-beza mengikut kebijaksaan seseorang berdasarkan kepada pengetahuan yang berkaitan.  

Untuk melahirkan minda yang kuat memerlukan satu bentuk latihan yang berterusan. Kekuatan minda tidak lahir secara semulajadi biarpun kita sebenarnya dianugerahkan dengan kapasiti otak yang hampir sama. 

Seperti proses hendak melahirkan seorang atlet sukan yang berkualiti, minda juga perlu dilatih secara berterusan untuk melahirkan minda yang unggul. Sebab itu kita kena sentiasa berlatih berfikir dengan cara yang betul. Berfikir tidak akan menyebabkan otak berkurangan kapasiti, bahkan akan menjadi lebih berkeupayaan.  

Salah satu konsep berkaitan minda ialah disebut minda terbuka dan minda tertutup. Maksud terbuka dan tertutup ialah tahap kita boleh menerima sesuatu perkara yang baru dalam kehidupan seharian atau sebaliknya. 

Minda dikatakan terbuka jika dapat membezakan antara betul dan salah, mencipta kemajuan dan bergerak ke arah lebih baik. Orang yang berfikir tidak hanya menerima sesuatu itu berdasarkan kepada apa yang telah menjadi amalan sebelum ini. Untuk lebih berjaya kita perlu mencari kaedah atau pendekatan baru yang lebih baik.

Minda yang terbuka bersedia menerima sebarang perubahan yang mendatangkan kebaikan. Dalam hal ini kita mungkin perlu mengetepikan amalan yang sebelum ini menjadi pegangan kita. Yang dahulu itu bukannya salah, tetapi yang baru itu lebih baik.

Mereka yang berusaha untuk berjaya akan lebih banyak berfikir, dan mampu membudayakan pemikiran yang kritis.  Sesungguhnya, permulaan untuk mencapai kejayaan ialah apabila kita berfikir tentang kejayaan. 

No comments:

Post a Comment