Monday, 12 April 2021

SEJARAH JAMBATAN GUILLEMARD

Jambatan Guillemard merupakan jambatan kereta api terpanjang di Malaysia. Ia dibina merentasi Sungai Kelantan yang bermula di Paloh Rawa di Machang ke Kursia di Tanah Merah, Kelantan. 

Kebanyakan strukturnya dibina dengan menggunakan besi. Nama "Guillemard" diambil sempena nama Gabenor British pada masa itu, iaitu Sir Laurence Guillemard. 

Jambatan Guillemard mula dibina pada tahun 1920 oleh Metro Carriage Wagon & Finance Company Limited, Wednesbury Works England. Jambatan sepanjang 609.6 meter siap dibina pada bulan Julai 1924. Jambatan ini merupakan jambatan kereta api yang kedua tertua di Malaysia. 

Tujuan utama jambatan ini dibina adalah untuk menyediakan laluan bagi kereta api dan kenderaan-kenderaan lain melaluinya. 

Ketika Perang Dunia Kedua, atau lebih tepat lagi pada 12 Disember 1941, jambatn ini telah dimusnahkan oleh tentera British untuk melambatkan kemaraan tentera Jepun dari utara ke selatan. 

Ia diletupkan selepas perjalanan kereta api terakhir menuju ke Singapura yang membawa warganegara British. 

Selepas tamat Perang Dunia Kedua, jambatan kereta api ini telah dibaik pulih dan dibuka semula kepada lalu lintas pada 7 September 1948. 

Pada 1 Febuari 1988, laluan itu hanya dikhaskan kepada kegunaan kereta api apabila Jambatan Tanah Merah-Machang dibuka kepada lalu lintas yang terletak tidak jauh dari jambatan kereta api. 



No comments:

Post a Comment