Wednesday, 11 July 2018

BUAH BAMBANGAN MAMPU RAWAT KANSER PAYUDARA

Buah bambangan atau dipanggil juga buah mambangan adalah sejenis mangga atau mempelam liar banyak tumbuh di hutan Sabah. Buah bambangan juga dipanggil buah mawang.  
Bambangan atau nama saintifiknya 'mangifera pajang' adalah dalam keluarga mangga tumbuh liar di hutan di Kepulauan Borneo, terutama di Sabah. 
Bambangan magnifera pajang, berbeza dengan asam kumbang atau nama saintifiknya, magnifera quadrifida yang terdapat banyak di Semenanjung. 
Musim buah bambangan adalah pada September atau Oktober dan ia selalunya digunakan oleh masyarakat Sabah dalam masakan kari, jeruk serta sambal. Pokok bambangan tinggi dan buah bambangan gugur sendiri apabila matang. Kulit buah mambangan berwarna coklat, manakala isinya berwarna kuning terang. 
Haruman buah bambangan yang sudah masak ini cukup kuat sekali. Sunggupuh kulitnya belum dikopek, haruman buah yang sudah masak boleh dihidu tatkala masih berada jauh darinya. Harumannya akan berikan kepuasan kepada siapa-siapa saja yang menikmatinya. 
Rasa buah bambangan masam dan manis mengikut jenisnya. Kalau buah bambangan jenis manis memang boleh terus dimakan. Ada juga yang memakan buah ini dengan mencecahnya dengan kicap, garam atau sambal. Jika jenis masam pula biasanya dibuat jeruk. Bagi peminat jeruk, bambangan jenis manis pun boleh dijeruk juga.  
Buah bambangan kaya dengan serat, tinggi kadar vitamin C, beta karoten dan anti oksida. Kajian saintifik mendapati ekstrak buah bambangan mampu membunuh sel kanser payudara.

No comments:

Post a Comment