Tuesday 24 October 2023

INDUSTRI KENAF MALAYSIA BERKEMBANG PESAT

 
Perkembangan penanaman kenaf memang menggalakkan. Bermula tahun 2004 dengan hanya berkeluasan 0.4 hektar dengan seorang penanam, bertambah mendadak sehingga 778 hektar pada tahun 2010 melibatkan 409 penanam. 
 
Pada tahun 2008, Kementerian Perusahan, Perladangan dan Komoditi (KPPK) mengumumkan bahawa tanaman kenaf bakal menjadi sumber tanaman baru kepada penduduk luar bandar, khususnya di kawasan tanah yang sesuai dengan tanaman berkenaan.
 
Setakat ini, penanaman kenaf di negara ini adalah sebanyak 2,000 hektar yang membabitkan tanaman secara kecil-kecilan oleh petani termasuk di Kelantan, Perlis, Kedah dan Perak dengan pengeluaran hasil kira-kira 10,000 tan setahun untuk diproses dan dijadikan pelbagai produk.
 
Tumpuan LKTN bukan saja melibatkan bekas penanam tembakau berhijrah bertukar kepada tanaman kenaf, tetapi mana-mana individu yang berhasrat menceburi penanaman komoditi yang mempunyai masa depan cerah dalam industri ini.
 
Dalam pada itu, LKTN berusaha untuk meningkatkan pengeluaran biji benih kenaf untuk memenuhi permintaan pekebun. Pada tahun 2006, pengeluaran biji benih kenaf hanya sekitar 7,000 kilogram, tetapi kini telah meningkat melebih 150,000 kilogram. Jumlah bijih benih yang dikeluarkan dalam negara masih tidak dapat memenuhi permintaan pekebun, justeru perlu diimport dari luar negara seperti China, Mexico, Australia dan Amerika Syrikat.
 
Diharapkan tanaman kenaf dapat menjadi tambahan kepada beberapa tanaman komoditi yang lain seperti getah, kelapa sawit dan koko, sekali gus menyumbang kepada keluaran dalam negara kasar.      
 
Serat yang dituai daripada kenaf mempunyai kegunaan dalam penghasilan produk mesra alam seperti produk biokomposit dan pelbagai perkakas rumah termasuk perabot dan bingkai gambar.
 
Selain daripada itu, batang kenaf sesuai untuk dijadikan bahan asas penghasilan kertas berkualiti tinggi, di samping mempunyai potensi dalam nilai bioperubatan yang wajar diterokai dengan lebih lanjut.
 
Kerajaan menyediakan Pelan Induk Pembangunan Kenaf (PIPK) bagi meningkatkan pendapatan para petani menerusi tanaman komoditi baharu itu. Pelan induk yang dirangka oleh Lembaga Kenaf dan Tembakau Negara itu menggariskan hala tuju industri sehingga 2025.
 
Diharapkan dengan adanya PIPK, pembangunan industri kenaf dapat dilaksanakan secara tersusun dan terancang agar industri ini menjadi lebih kompetitif, berdaya maju dan mampan serta menyumbang kepada nilai tambah yang lebih tinggi.
 
Pelan induk yang komprehensif untuk merancang supaya tanaman kenaf benar-benar menjadi gantian kepada tanaman tembakau. Industri kenaf yang tersusun dan terancang mampu meningkatkan pendapatan para petani. 
 
Diharapkan kenaf mampu menjadi satu industri yang berkembang pesat dan mengatasi sumbangan tembakau kepada ekonomi petani pada masa dulu.



No comments:

Post a Comment